Na jarenlang actief te zijn geweest in Cloud software voor financiële rapportages, ben ik op 1 oktober 2024 gestart als Salesmanager bij Condor. In de eerste drie maanden is het mij opgevallen dat vastgoedbeheer efficiënter en slimmer kan worden aangepakt. Daarnaast is het prettig om te mogen constateren dat Condor een waardevolle bijdrage levert met een innovatieve softwareoplossing.
"Efficiënt vastgoedbeheer begint met de juiste software."
Wat mij met name is opgevallen, is dat er ook nog veel organisaties, met name in de commerciële sector, hun vastgoedbeheer nog vormgeven met traditionele Office-applicaties. Denk hierbij aan het opstellen van het (duurzaam) meerjarenonderhoudsplan, ofwel (D)MJOP, in een Excelbestand, het afhandelen van meldingen voor reparaties of storingen via e-mail en het opslaan van documenten op servers of SharePoint-omgevingen.
Is dit per se slecht? Nee, zeker niet. Maar kan het beter? Absoluut! Het werken met deze systemen brengt namelijk een aantal risico’s met zich mee: het is tijdrovend, foutgevoelig en vaak onoverzichtelijk. Bovendien is alle kennis over het vastgoedbeheer soms in handen van één persoon, wat natuurlijk erg tricky is.
Ik ben ervan overtuigd dat dedicated vastgoedbeheersoftware, zoals Condor, de oplossing biedt. Met software kun je niet alleen je vastgoedportefeuille efficiënt en overzichtelijk beheren, maar ook je processen stroomlijnen en je organisatie compliant houden.
Wat mij verder is opgevallen, is dat er veel aanbieders zijn die software aanbieden voor een deel van het vastgoedbeheer, zoals het opstellen van een (D)MJOP, het beheer van meldingen of het vormgeven van de verhuuradministratie. Ik denk dat de markt onvoldoende bewust is van de voordelen van een totaaloplossing. Veel organisaties hebben nog niet volledig ingezien hoe belangrijk het is om een complete, geïntegreerde oplossing te hebben voor zowel technisch als commercieel vastgoedbeheer. Juist daar liggen zowel de kracht als de kansen van Condor.
In veel gesprekken met potentiële klanten blijkt ook dat de vraag vaak groter is dan oorspronkelijk gedacht. Wat begint als een zoektocht naar software voor het opstellen van een (D)MJOP, groeit vaak uit tot een bredere wens. Hoe verzamel je de juiste input voor het MJOP? Door het doen van Inspecties en niet te vergeten de keuringen van al je installaties zoals liftsystemen, brandmeldinstallaties en brandblussers. Dit zijn namelijk allemaal wettelijke verplichtingen waar je aan moet voldoen. Bovendien wil je natuurlijk ook compliant blijven! Het is dan ook ideaal om automatische signaleringen te ontvangen en ervoor te zorgen dat keuringsrapporten en certificaten altijd goed zijn vastgelegd. Naast (D)MJOP, inspecteren en de wettelijke verplichtingen komen vervolgens ook de modulen meldingen, werkorders en contractbeheer ter sprake.
Heb je ook verhuurbare eenheden en wil je controle en overzicht over je verhuurportefeuille? Ook dat is geen enkel probleem. In veel gevallen zijn alle of een groot gedeelte van deze aspecten met elkaar verbonden. En zeg nu zelf, het is toch veel makkelijker als je al deze gegevens eenvoudig kunt registreren en beheren in één allesomvattend vastgoedbeheersysteem?
Of je jouw vastgoedportefeuille nu je assets noemt? Je panden of objecten? Je complexen, kantoren of appartementen? Bij Condor spelen al deze termen geen rol. Wat wel belangrijk is, is dat wij bedrijven kunnen helpen om hun vastgoedbeheer efficiënter en effectiever te organiseren. Ons platform biedt een totaaloplossing waarmee je niet alleen je vastgoed beheert, maar ook zorgt dat je alles goed documenteert en compliant blijft.
Kortom, vastgoedbeheer kent ontzettend veel aspecten, belangen en ook kansen. Een wereld waarin een goede digitale, complete oplossing zoals Condor hét verschil maakt in uniformiteit, kwaliteit, effectiviteit en kosten.